Umíme mluvit o svých pocitech

V předškolním období získává dítě řadu poznatků, vědomostí a učí se mnoha dovednostem.

Klíčové pro formování osobnosti dítěte a jeho budoucí životní úspěšnosti je, aby umělo porozumět pocitům ostatních a zároveň bylo schopné ovládat své vlastní emoce.

Oblasti emocí a sociálních dovedností jsme se s úspěchem věnovali celý školní rok. Děti se učily rozeznávat příčiny, ale i důsledky radosti, smutku, vzteku nebo strachu. Ve hrách jsme hledali způsob, jak reagovat na situace, které nám i ostatním nejsou příjemné, nelíbí se nám a nechceme je zažívat. Děti se učily na negativní projevy říkat „NE!“

Naším záměrem bylo, aby si děti dokázaly uvědomit, že existují negativní i pozitivní emoce, se kterými se dá pracovat a ovládat je. Potom se jim budou lépe navazovat a udržovat vztahy s kamarády a také snáze řešit vzniklé konflikty a nedorozumění.

Naučit se porozumět a zvládat emoce je mnohdy složité i pro dospělého. Jak to tedy mohou zvládnout děti?

Prostředníkem poznávání emocí se pro nás stala plyšová postavička žabáka Ferdy. Přicházel za dětmi, když potřebovaly poradit s obtížnou situací, nebo se s nimi vídal v ranním kruhu a děti mu vyprávěly o svých pocitech a náladě. Ferda ovšem nepřicházel sám. Postupně se k němu přidávaly jeho kamarádky plyšové mouchy se zvláštními jmény – RADOST, SMUTEK, STRACH, ZVĚDAVOST, ŽÁRLIVOST, OSAMOCENÍ, HNĚV a DŮVĚRA.

Všechny tyto emoce byly dětem vysvětlené pomocí dobře pochopitelných pohádek. Postupně tak  začaly chápat, že zažívat různé pocity, i ty negativní, je vlastně přirozené. Že není špatné cítit hněv nebo žárlivost, že to, co nás trápí, můžeme říci klidně, aniž bychom se za to museli stydět.

Práce s emocemi nám přinášela zajímavé chvilky. Děti se dostávaly díky Ferdovi a jeho mouchám do situací, které znaly a byly jim blízké. Dostávali jsme se k obzvláště na myšlenky bohatým tématům, jako je láska nebo zlomené srdce. Bylo skvělé pozorovat, jak otevřeně děti dokáží o těchto tématech hovořit a hledat způsoby, jak se dá to, co se pokazí, zase napravit. Kromě toho, jsme se pro rozvoj vlastního zdravého sebevědomí, učili pochválit druhého za snahu, ale také i sami sebe.

Mluvení o emocích a pocitech není ve školkách úplně běžné a samozřejmé. Proto jsme spokojení, že u nás se daří podporovat úspěšný citový rozvoj každého dítěte.

                                                

 

                                        Bc. Ivana Doležalová, třída Motýlci

Příspěvek byl publikován v rubrice Školní rok 2017-2018. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.