„Malí technici“ – 2017/2018
Charakteristika projektu:
Projekt je zaměřený na seznamování dětí se základy techniky a polytechnické činnosti. Budou si rozvíjet technické schopnosti a logické myšlení a postupy. Prostřednictvím pokusů a objevů získají elementární poznatky o zákonitostech staveb, vlastnostech různých materiálů. Dovědí se něco o strukturách povrchů. Procvičí si manuální zručnost, uplatní fantazii, tvořivost. Dětem budou nabízeny aktivity s papírem, stavebnicí Lego Duplo, přírodninami, dřevem, textilem. Dovědí se informace o recyklaci odpadů a jeho dalším využití. Inspiraci budeme hledat v tradičních řemeslech. Aktivity budou probíhat formou zážitkového učení.
Dílčí projekt bude zařazen do plánu vzdělávací nabídky v rámci tříd Berušek a Motýlků.
Cíle a záměr projektu:
- Vytvořit základy manuální zručnosti
- Odhadovat svoje schopnosti
- Poznávat vlastnosti materiálů
- Seznamovat se s fyzikálními vlastnostmi
- Umět klást otázky
- Učit se řešit situace
- Rozvíjet smysly
- Pokusit se nakreslit schéma objektu, plánek
- Stavět podle technického plánku
- Vážit si výsledků práce
- Umět ohodnotit vlastní práci
- Hledat logické postupy
- Tvořit hypotézy
„Kouzlo stromů“ – 2016/2017
Cíl projektu:
Smyslem realizace projektu je seznámit děti s přírodou, porozumět jí, rozvíjet u dětí zájem o stromy, les, cvičit logické myšlení, tvořivost, fantazii, podporovat pozorovací talent, uplatňovat pohybové činnosti, rozvíjet meditativní myšlení na základě vlastních prožitků.
Děti budou poznávat stromy, pozorovat a zkoumat všemi smysly jejich změny. Dozví se, že stromy jsou vlastně největší rostliny na Zemi. Společně budeme vnímat šumění stromů, seznámíme se s jakostí dřeva i s jeho využitím.
Záměry projektu:
- podporovat kladný vztah k přírodě, ke stromům
- poznat a pojmenovat stromy na školní zahradě, v okolí MŠ
- rozlišit listnaté a jehličnaté stromy
- vnímat stromy všemi smysly
- komentovat pozorované jevy
- tvořit, sestavovat, manipulovat s přírodním materiálem
- vytvořit „objekt“ z přírodního materiálu
- výtvarně zachytit stromy libovolnou technikou – galerie stromů
- zkoumat rozdílnost struktur kůry stromů
- meditovat v přírodě, sdělit prožitky, pocity
- vymyslet příběh o stromu
- vést rozhovory nad ilustracemi v encyklopedii
- odhadnout sílu kmene stromů
- pohybovat se v prostoru se zavázanýma očima
- manipulovat s přírodninami
- pozorovat přírodu
- hovořit o ochraně zdraví, o bezpečném chování
- uvědomit si, co je dobro a co zlo
- uvědomit si své chování a důsledky svého počínání
„Aby se nic nestalo…“- 2015/2016
Cíl projektu:
Seznamovat děti s možnými riziky a úrazy, naučit je rizika předvídat a vyhnout se jim.
Prostřednictvím zábavných úkolů, příběhů a her se děti seznámí s problematikou úrazů a možných rizik nejen v dopravním prostředí, v přírodě, ale i doma a v mateřské škole.
Děti se budou rozpoznávat rizikové situace, naučí se, jak se správně oblékat v závislosti na počasí, budou odpovídat na otázky a zamýšlet se nad možností zabránit rizikovým situacím. Dozví se, jak vypadá zdravý člověk a jak nemocný. Budou se rozhodovat, které věci nebo činnosti znamenají pro ně nebezpečí, a vyzkouší si přivolání pomoci.
Nabídka témat:
Nebezpečí na chodníku v zimě
Zimní sporty a hry ve sněhu
Správné oblečení v zimě
Zamrzlý rybník
Nebezpečí v domácnosti
Oslavy a vánoční svátky
Záměry projektu:
– seznámit děti hravou formou s možným nebezpečím v zimním období
– rozpoznat správné a nesprávné (rizikové) chování
– umět předcházet možným rizikům při zimních sportech, oslavách a vánočních svátcích
– rozpoznat oblečení vhodné pro zimní období
– rozvíjet pozornost a rychlou reakci
– podporovat představivost a fantazii
– rozvíjet komunikativní dovednosti
– osvojit si praktické dovednosti
– podporovat pocit odpovědnosti za svoje zdraví
„Bezpečně v dopravě“- 2014/2015
Cíl projektu:
Vypěstovat spolehlivé, ohleduplné a odpovědné návyky dětí v každé dopravní situaci tak, aby se jako chodci v dětství, či cyklisté nebo řidiči v dospělosti podíleli na pružném a bezpečném silničním provozu.
Záměry projektu:
– rozvíjet sluchové, zrakové a motorické schopnosti dětí
– rozeznávat nebezpečné situace a nacvičovat správné chování v nich
– podporovat schopnost rozhodování
– rozvíjet komunikativní dovednosti
– podporovat ohleduplnost k partnerům
– seznamovat se se správným chováním při dopravní nehodě
– rozvíjet pozornost a rychlou reakci
– posilovat pocit odpovědnosti za svůj život
– vnímat pohyb vlastního těla v prostoru