V páté rolničce nejprve přiblížíme dětem tradici svátku matek, čímž prohloubíme znalosti o rodině a citových vazbách. Dále budeme poznávat širší okolí mateřské školy – moje město, les, louky.
Děti se seznámí s významnými budovami v okolí mateřské školy. Toto nám umožní procházky do okolí, objevování historických budov, výlety, škola v přírodě atd. Založíme u dětí povědomí o širším světě, jeho dění a vlivu člověka na životní prostředí.
S dětmi si budeme vyprávět o tom, kam budeme cestovat o prázdninách. Těmito aktivitami přiblížíme dětem znalosti o dopravních prostředcích a dopravních značkách. Budeme prohlubovat znalosti o zákonitostech v silničním provozu a prevenci úrazů s nimi spojených. Seznámíme se s různými druhy povolání a některé z nich budeme poznávat prostřednictvím exkurzí ve spolupráci mateřské školy s rodiči. Neopomeneme ani poznávání práce záchranářů, policie a hasičů, IZS.
Konec školního roku završíme kouzelným týdnem, ve kterém se rozloučíme se školáky a budeme se společně těšit na prázdniny.
Časový rozsah: květen, červen
Naše cíle a záměry:
- podpoříme rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti jemné a hrubé motoriky
- budeme vytvářet zdravé životní návyky a postoje jako základy zdravého životního stylu
- rozvíjet komunikativní dovednosti a kultivovaný projev
- osvojit si poznatky o znakových systémech
- budeme podporovat přirozené poznávací city – zvídavost, zájem, radost z objevování
- budeme vytvářet citové vztahy, rozvíjet je a city plně prožívat
- budeme posilovat kooperativní dovednosti
- navodíme příležitosti pro vytváření prosociálních postojů – tolerance, respekt, přizpůsobivost, sociální citlivost
- budeme rozvíjet základní kulturně společenské postoje, návyky a dovednosti dítěte, aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí
- vytvoříme povědomí o existenci ostatních kultur a národností
- budeme rozšiřovat poznatky o jiných kulturách
- budeme spoluvytvářet zdravé a bezpečné prostředí k ochraně dítěte před nebezpečnými vlivy
- budeme získávat povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou zemi
Všechny cíle budou navazovat na úkoly a cíle RVP PV a budou rozvíjeny dle individuálních a věkových zvláštností dětí.
Vzdělávací nabídka:
- spontánní hra
- lokomoční pohybové činnosti
- výlety, vycházky do okolí
- činnosti směřující k prevenci úrazů (v dopravních situacích, při hrách, výletech)
- samostatný slovní projev na určité téma
- vyprávění toho, co dítě slyšelo, shlédlo a co očekává
- hry a činnosti zaměřené k poznávání a rozlišování zvuků, užívání gest
- pozorování přírodních, kulturních i technických objektů i jevů v okolí dítěte
- činnosti zaměřené k seznamování se s elementárními, číselnými a matematickými pojmy a jejich symbolikou
- hry a praktické úkony procvičující orientaci v prostoru i v rovině
- hry a činnosti zaměřené ke cvičení různých forem paměti (mechanické, logické, obrazné a pojmové)
- cvičení organizačních dovedností
- cvičení v projevování citů, v sebekontrole a v sebeovládání
- činnosti zaměřené k pozorování, čím se lidé mezi sebou liší (fyzicky, pohlavím, jazykem, věkem, místem narození)
- činnosti zaměřené na poznávání sociálního prostředí, v němž dítě žije
- aktivity podporující uvědomování si vztahů mezi lidmi – přirozené i modelové situace
- aktivity přibližující dětem svět kultury a umění a umožňující jim poznat rozmanitosti kultur
- hry a aktivity na téma dopravy, cvičení bezpečného chování v dopravních situacích
Očekávané výstupy:
- zvládá základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci
- chová se tak, aby v situacích pro dítě běžných a jemu známých neohrožovalo zdraví, bezpečí a pohodu svou ani druhých
- zachází s běžnými předměty denní potřeby
- správně vyslovuje, ovládá dech a tempo
- formuluje otázky, slovně reaguje, vede rozhovory
- rozlišuje některé obrazné symboly (orientační a dopravní značky, označení nebezpečí) a porozumí jejich významu i jejich funkci
- zaměřuje se na to, co je z poznávacího hlediska důležité
- řeší problémy, úkoly a situace
- vede jednoduché úvahy o čem přemýšlí a také to dokáže vyjádřit
- vyjadřuje souhlas i nesouhlas v situacích, které to vyžadují (nebezpečných, neznámých, ohrožujících)
- vyvíjí volní úsilí, soustředí se na činnost a její dokončení
- zorganizuje hru
- dokáže být citlivý ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i k věcem
- rozumí běžným projevům vyjádření emocí a nálad
- uvědomuje si svá práva ve vztahu k druhému
- chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný
- uplatňuje své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého
- přijímá a uzavírá kompromisy, řeší konflikt dohodou
- chápe, že každý má ve společenství svou roli
- utvoří si základní dětskou představu o světě a jeho společenských normách
- uvědomuje si, že ne všichni lidé respektují pravidla chování
- má povědomí o významu životního prostředí
- rozlišuje aktivity, které mohou zdraví okolního prostředí podporovat a které je mohou poškozovat, všímá si nepořádku kolem
Nabídka podtémat:
- Burbínek cestovatel
- Burbínek a louka
- Burbínek a předpověď počasí
- Burbínek a dopravní značky
- Burbínek ve škole v přírodě
- Těšíme se na prázdniny
- Burbínek a rodina
Činnosti budou propracovány v třídních vzdělávacích programech s plánem činností nebo „myšlenkovou mapou“.
Další možné doplňující činnosti:
- divadelní představení
- návštěva Zoo
- prohlídky historické části města
- barevný den
- akce pro rodiče a děti – pouťové dovádění
- škola v přírodě
- celodenní výlet do přírody