Budeme dětem přibližovat prostředí mateřské školy (ostatní třídy, školní kuchyň), zahrady a nejbližšího okolí. Každému nově příchozímu dítěti pomůžeme s adaptací do společenství ostatních dětí mateřské školy. Toto nám umožní posilovat prosociální chování celého kolektivu dětí.
Společně stanovíme pravidla soužití v kolektivu tak, aby se utvářela společenská pohoda v sociálním prostředí mateřské školy. Přiblížíme dětem rozmanitosti podzimní přírody, počasí, sklizně ovoce, zeleniny a přírodnin. Toto nám nabízí zahrada, blízké okolí mateřské školy a akce ve spolupráci s rodiči.
U dětí budeme rozvíjet estetické vnímání, komunikační dovednosti, multikulturní povědomí a enviromentální vnímání.
Časový rozsah: září, říjen
Naše cíle a záměry:
- rozvíjet pohybové schopnosti v oblasti hrubé i jemné motoriky
- osvojit si přiměřené praktické dovednosti
- budeme podporovat rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností
- podpoříme rozvoj tvořivosti
- budeme seznamovat děti se změnami v přírodě
- pomůžeme dětem osvojit si časové pojmy a vztahy související s denním řádem
- budeme rozvíjet dovednosti, které jsou potřebné pro sebeobslužné činnosti
- pomůžeme dětem získat relativní citovou samostatnost
- podpoříme u dětí uvědomění si vlastní identity
- seznámíme děti s pravidly chování ve vztahu k druhému
- budeme spoluvytvářet pravidla společenského soužití
- budeme seznamovat děti s místem a prostředím a vytvářet k němu pozitivní vztah
- budeme pracovat s různými výtvarnými a hudebními technikami v souvislosti s rozvojem fantazie, výtvarných a hudebních dovedností
- budeme realizovat záměry s ekologickým námětem
- podpoříme rozvoj multikulturního povědomí
- budeme rozvíjet zájem o psanou podobu jazyka
- budeme rozvíjet paměť a pozornost
Všechny cíle budou navazovat na úkoly a cíle RVP PV a budou rozvíjeny dle individuálních a věkových zvláštností dětí.
Vzdělávací nabídka:
- manipulační činnosti
- hudebně pohybové hry a činnosti
- pozorování změn
- jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti
- vycházky
- experimenty
- námětové hry a činnosti
- tvořivé aktivity
- činnosti směřující k prevenci úrazů
- poslech čtených a vyprávěných pohádek a příběhů, prohlížení a „čtení“ knížek
- rituály spojené s režimem dne
- diferencovaná skupinová činnost pro děti různých věkových skupin a individuálních zvláštností
- spontánní hra
Očekávané výstupy:
- koordinuje lokomoci svého těla
- zvládá jednoduchou obsluhu a pracovní úkony
- porozumí slyšenému
- učí se nová slova a aktivně je používá
- umí zpaměti krátké texty
- projevuje zájem o knížky a soustředěně poslouchá četbu
- pozná a pojmenuje většinu toho, čím je obklopeno
- postupuje podle pokynů a instrukcí
- odloučí se na určitou dobu od rodičů a blízkých
- pozná jednoduché, obrazně znakové systémy
- ve známých a opakujících se situacích ovládá své city a přizpůsobuje jim své chování
- respektuje předem vyjasněná pravidla
- bez zábran komunikuje s druhým dítětem a dospělým
- má povědomí o prostředí a okolí mateřské školy
- brání se projevům násilí jiného dítěte
- uplatňuje návyky v základních formách společenského chování
- začleňuje se do třídy a mezi své vrstevníky
- adaptuje se na život ve škole
- zachází šetrně s hračkami, knížkami a věcmi denní potřeby
- orientuje se bezpečně ve známém prostředí
- vnímá, že svět má svůj řád
Nabídka podtémat:
- Burbínek jde do školky
- Jsme Sluníčka,…..
- Burbínek a dračí létání
- Burbínek v lese
- Burbínek a zahrada
- Pestrý podzimní košík
Činnosti budou propracovány v třídních vzdělávacích programech s plánem činností nebo „myšlenkovou mapou“.
Další možné doplňující činnosti:
- divadelní představení
- podzimní výlet
- barevný den
- přírodninový den