Budeme seznamovat děti s různými druhy sportů a s bezpečnosti při nich. Toto nám umožňuje zahrada a blízké okolí mateřské školy.
Jedním z podtémat programové nabídky bude také poznávání lidského těla, otužování a rozvoj správných návyků v prevenci zdraví.
Děti se také setkají s péčí o ptactvo a lesní zvěř. Budeme je učit vnímat změny v přírodě a přirozenosti počasí v daném období. Toto přinese rozvoj enviromentálního vnímání dítěte.
Přiblížíme dětem lidové tradice spojené s čekáním na jaro. U dětí budeme rozvíjet estetické vnímání, jazyk, řeč a multikulturní povědomí.
Časový rozsah: leden, únor
Naše cíle a záměry:
- utužit poznatky o zdravém způsobu života
- uvědomovat si vlastní tělo, seznamovat s lidským tělem
- spojovat si základní pohybové dovednosti v různém prostředí a prostorovou orientaci
- seznámit s různými zimními sporty a bezpečností při nich
- učit děti vnímat změny v přírodě
- seznámíme děti s tradicemi
- budeme podporovat a rozvíjet komunikaci s vrstevníky a dospělými
- budeme pracovat s různými výtvarnými a hudebními technikami v souvislosti s rozvojem fantazie, výtvarných a hudebních dovedností
- podpoříme rozvoj řečových dovedností
- podpoříme zájem dítěte o učení a poznávání dalších elementárních dovedností
- budeme pracovat na získávání relativní samostatnosti dětí
- podpoříme schopnost řídit svoje chování a jednání
- podpoříme rozvoj prosociálních vztahů a chování k druhým lidem
- budeme realizovat záměry s ekologickým námětem
- budeme podporovat povědomí o změnách v přírodě, prostředí a kulturním prostředí
Všechny cíle budou navazovat na úkoly a cíle RVP PV a budou rozvíjeny dle individuálních a věkových zvláštností dětí.
Vzdělávací nabídka:
- manipulační činnosti
- lokomoční pohybové činnosti
- činnosti zaměřené na poznávání lidského těla
- činnosti směřující k prevenci zdraví a úrazu
- pozorování změn
- výlety, vycházky
- experimenty
- námětové hry
- tvořivé aktivity
- hry a praktické úkony k procvičování orientace v prostoru
- práce s audiovizuální technikou a ict technologiemi
- činnosti rozvíjející předmatematické a předčtenářské dovednosti
- společenská setkávání
- činnosti relaxační a odpočinkové
- diferencovaná skupinová činnost pro děti různých věkových skupin a individuálních zvláštností
- spontánní hra
Očekávané výstupy:
- osvojí si základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci
- vnímá a rozlišuje pomocí všech smyslů
- pojmenuje části těla, některé orgány, má povědomí o těle a jeho vývoji
- má povědomí o významu péče o zdraví
- sleduje a vypráví příběh, pohádku
- sluchově rozlišuje počáteční slabiky a hlásky
- sleduje očima zleva doprava
- poznává některá písmena a číslice
- využívá všech smyslů, záměrně pozorovat, všímat si
- zajímá se o nové věci, využívá zkušeností k učení
- chápe základní matematické pojmy
- chápe prostorové pojmy
- uvědomuje si své možnosti a limity
- prožívá radost ze zvládnutého a poznaného
- těší se z hezkých zážitků z přírodních a kulturních krás
- navazuje kontakty s dospělými, překonává stud
- spolupracuje s ostatními
- vyjednává s dospělými a domluví se na společném řešení
- dodržuje pravidla her a jiných činností
- všímá si změn a dění ve svém okolí
- je odvážné
- má zdravé sebevědomí
- má povědomí o prostředí a okolí
- soutředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
- učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvíjí úsilí, soustředí se na činnost, záměrně si pamatuje; při zadané práci dokončí co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynu, je schopno dobrat se k výsledku – práce s chybou
- řeší problémy na základně bezprostřední zkušenosti, postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje, spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací, hledá různé možnosti a varianty, využívá přitom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost
- je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem
- chápe, že se může o tom co udělá rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí jednoduše odpovídá
- dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí
Nabídka podtémat:
- Burbínek a říše fantazie
- Burbínek a zimní sporty
- Zima v lese
- My se školy nebojíme
- Masopostní rej
- Zimní radovánky
- Burbínek a zdraví z přírody
Činnosti budou propracovány v třídních vzdělávacích programech s plánem činností nebo „myšlenkovou mapou“.
Další možné doplňující činnosti:
- divadelní představení
- návštěva základní školy
- barevný den
- zimní výlet do lesa
- masopustní rej
- otužování – saunování, předplavecký výcvik,….