Hry a nápady pro děti – leden 2021

Motorika – pohybová improvizace

Lyže tiše kloužou sněhem, sáňky jedou z kopce. (stojíme s pokrčenými koleny, jdeme do podřepu, pohupujeme v rytmu říkanky)

Boby sviští. Je to jízda! Ať se přidá, kdo chce. (klekneme si, pleskáme o stehna, zvolna se vracíme zpět do stoje)

Na běžkách se proběhneme, nezapomeň hole. (naznačíme chůzí pohyb na běžkách, přidáme ruce)

Z kopce jezdi opatrně, sejdeme se dole. (pokrčíme kolena, máváme oběma rukama)

Grafomotorika

Rukou ve vzduchu kreslíme smyčky jako bruslaři, oblouky jako sjezdaři, vlny jako sáňkaři podle pracovního listu s pejskem v příloze, poté si dítě vyzkouší přímo na papíře.

Na velký formát papíru dole rodič nakreslí domeček a dítě nad domeček kreslí * (vločky, jak se snášejí na domeček) Komu nejdou hvězdičky, zkusí alespoň křížek x.

Zrakové vnímání

Venku zachytíme sněhovou vločku na černý papír a prohlédneme si ji lupou. Vločka je vlastně sněhový krystalek a nabývá mnoha tvarů, každá je jiná. Tvary závisí na vlhkosti vzduchu a na teplotě při jejím utváření. Malé vločky padají, když je chladněji.

Pokus – jak získat bílou barvu smícháním všech barev:

Z papíru (čtvrtky) vystřihni kruh, rozděl na osminky. Každou osminku vybarvi jednou barvou. Doprostřed zapíchni špejli (vznikne „káča“). Kruh pomocí špejle roztoč – jakou má barvu? Když se poskládají všechny základní barvy světla, vznikne bílá barva. Když barvy roztočíme, tak lidské oko není schopné vidět je zvlášť a vidí jen bílou.

Prostorová orientace

Na vycházce můžete na každé křižovatce (nebo zatáčce, odbočce) říkat dítěti, kam půjdete – doleva, doprava. Nechte dítě jít před vámi a když správně odbočí, pochvalte jej.

Vnímání času

Seřaď obrázky, jak jdou za sebou.

Řeč

Pranostika: 2. února – Na hromnice o hodinu více, zimy polovice. Na hromnice jasná noc – bude ještě mrazů moc. Pozorujte počasí na Hromnice – zda bude jasná noc a jak bude zima pokračovat.

Zahrajte si hru „Protiklady“: rodič řekne slovo a dítě hledá opak – zima -> teplo, noc -> den, zmrzlina -> oheň…

Abychom v zimě neměli suché a popraskané ruce, mažeme si je krémem. Dejte dítěti i sobě trošku krému na ruce a třete ruce o sebe a říkejte nejdříve šeptem: „Mažu ruce, mažu ruce,…“ Poté trochu hlasitěji, ještě více hlasitě a zesilujte. Můžete připojit dechové cvičení – zeptáte se dítěte, jestli mu krém voní, dítě přičichne ke krému (hluboký nádech nosem) a s výdechem řekne dlouhé jéééééé nebo jůůůůůů, jóóóóó…

Pobyt venku

Labyrint ve sněhu – cestička vyšlapaná ve tvaru dvou proti sobě se stáčejících spirál – začíná a končí na jiném místě. Děti tak mohou vejít do labyrintu, uprostřed mohou najít rodiče nebo nějakou odměnu. Nebo večer vstoupí do labyrintu rodič a dítě každý jinou cestou, uprostřed se sejdou, rodič nese sirky a dítě svíčku ve skleničce, společně si svíčku rozsvítí a vracejí se společnou cestou.

Motorika

Rozcvička se sněhovou koulí:

Grafomotorika

Dítě kreslí kruhy (vícekrát obtahovat) – malý, větší, největší, tak, aby vznikl sněhulák.

Zrakové vnímání

Rodič nakreslí dva stejné sněhuláky se šesti knoflíky velikosti víček od PETlahví. Na jednoho naskládá víčka různých barev (možno nahradit kolečky z barevného papíru) a dítě má za úkol poskládat na druhého víčka ve stejném pořadí. Rodič může nechat dítě prohlédnout a zapamatovat si barvy a pořadí víček a potom zakrýt. Dítě si tak procvičí i zrakovou paměť.

Prostorová orientace

Sněhovou kouli (zmačkaný bílý papír) dítě dává podle diktátu rodiče nad hlavu, vedle skříně, pod židli, na stůl, za křeslo apod. Složitější varianta: Dítě může hledat, kam rodič kouli položil a pokaždé řekne, kde ležela – v poličce, na knize, mezi hrnečky apod.

Vnímání času

Co děláš ráno, v poledne, večer?

Rodič klade otázky: Kdy si čistíš zuby? (ráno a večer), Kdy si oblékáš pyžamo?, Kdy snídáš?, Kdy obědváš? Kdy přijde tatínek z práce? (odpoledne, večer) apod. (přílohu s obrázky najdete v pracovních listech)

Řeč

Dechová cvičení

Do chomáčku vaty (sněhová koulička) foukáme a tím ho posunujeme z bodu A do bodu B. Např. ze jedné strany stolu na druhou. Rodič si může s dítětem kuličku po stole posílat foukáním tak, aby nespadla na zem. Dbáme na správnou techniku dýchání – nádech nosem.

Dýchání na zmrzlé dlaně – výdech s otevřenou pusou.

Práce s hlasem

Mezi dlaněmi válíme kouličku plastelíny, zmačkaný papír nebo i venku sněhovou kouli a říkáme nejprve potichu, pak středně silně a poté nahlas „Válím, válím kouli“. Můžeme zkusit i postupné zesilování a zeslabování hlasu.

Artikulační cvičení

Podíváme se z okna, jestli nesněží a rozhlížíme se – pusa se otevře = otevíráme okno, jazyk ven z pusy = vykoukneme, jazyk ze strany na stranu = rozhlížíme se. Můžeme i nahoru, dolů.

Slovní zásoba

Rodič řekne bílý a dítě vymýšlí hodící se slova – Bílý sníh, bílý kůň… Můžeme trvat na tvaru slova bílý, takže dítě nemůže říct bílé auto – to už je jiný tvar.

Další slova k doplnění: studená…, zamrzlý…, dlouhé…, teplá… apod.

Hádanky

Přišel k nám bílý kůň,

zalehl nám celý dvůr. (sníh)

 

Přišel k nám host, spravil nám most,

bez sekery, bez dláta a je přece pevný dost. (mráz)

 

Bílá jako mléko je, tichem všechno přikryje.

A v tom bílém pytli ticha všechno zastře, všechno smíchá.

Auta, domy, stromy, lidi,

nikdo pro ni neuvidí. (mlha)

 

Jahodová, malinová, citrónová, vanilková,

zastudí a v okamžiku rozpustí se na jazyku.

A z ledových pochoutek zůstane jen kornoutek. (zmrzlina)

 

Ve dne malá jako myš, v noci všechno přerostu.

Když mě vidíš – nevidíš. (tma)

 

Za mrazu jsem lesklá, hladká jako ze skla.

Kdo si na mě vleze, zadarmo se sveze. (klouzačka)

 

Z pláče střechy se narodily,

pak ztuhly jako krápník bílý,

mráz je jejich přítel, slunce nepřítel. (rampouchy)

 

Staví mosty ve dne, v noci,

bez plánů a bez pomoci,

bez železa, bez kamení,

nikdo se mu neodmění. (mráz)

Vnímání rytmu

Chytneme oběma rukama igelitový pytlík a třeme rukama do rytmu básničky (vydává to šustivý mrazivý zvuk). To to zebe, to to zebe, je to z nebe, je to z nebe… a zrychlíme … je to mráz, pálí nás, ale nesní nás!

Pokusy se sněhem

Co se stane se sněhem, když ho dáme doma třeba na stůl do skleničky nebo na talíř?

Dáme vodu v misce z umělé hmoty za okno. Co se stane? Proč? Zmrzne a když ne podíváme se na teploměr a zkusíme znovu, až bude rtuť pod nulou.

Posypeme solí led na chodníku a budeme pozorovat, co se stane. Sůl led rozpustí a chodník přestane klouzat.

Sluchová paměť

Opakování vět (pětileté dítě by mělo zvládnout větu o pěti slovech)

Příklady: Děti postavily sněhuláka na zahradě. Přes noc napadlo hodně sněhu. Odpoledne půjdeme s tatínkem sáňkovat.  

Procvičení pozornosti

Rodič čte příběh O třech sněhulácích a dítě tleskne, pokud uslyší sněhulák, sněhový, …

Matematické představy

Třídíme kostky ze stavebnice, maminčiny nitě, vlny, knoflíky, tatínkovy šroubky, … podle barev, velikosti, tvaru. Porovnáme množství – Čeho je více, méně?

Hledáme nebo říkáme věci, které mají tvar kruhu (hlava, zásuvka, reproduktor…), čtverce (sedák židle, obraz…), obdélníku (televizor, dvířka skříňky,…), trojúhelníku (střecha, …).