Motorika
Grafomotorika
Dítě kreslí kruhy (vícekrát obtahovat) – malý, větší, největší, tak, aby vznikl sněhulák.
Zrakové vnímání
Rodič nakreslí dva stejné sněhuláky se šesti knoflíky velikosti víček od PETlahví. Na jednoho naskládá víčka různých barev (možno nahradit kolečky z barevného papíru) a dítě má za úkol poskládat na druhého víčka ve stejném pořadí. Rodič může nechat dítě prohlédnout a zapamatovat si barvy a pořadí víček a potom zakrýt. Dítě si tak procvičí i zrakovou paměť.
Prostorová orientace
Sněhovou kouli (zmačkaný bílý papír) dítě dává podle diktátu rodiče nad hlavu, vedle skříně, pod židli, na stůl, za křeslo apod. Složitější varianta: Dítě může hledat, kam rodič kouli položil a pokaždé řekne, kde ležela – v poličce, na knize, mezi hrnečky apod.
Vnímání času
Co děláš ráno, v poledne, večer?
Rodič klade otázky: Kdy si čistíš zuby? (ráno a večer), Kdy si oblékáš pyžamo?, Kdy snídáš?, Kdy obědváš? Kdy přijde tatínek z práce? (odpoledne, večer) apod. (přílohu s obrázky najdete v pracovních listech)
Řeč
Dechová cvičení
Do chomáčku vaty (sněhová koulička) foukáme a tím ho posunujeme z bodu A do bodu B. Např. ze jedné strany stolu na druhou. Rodič si může s dítětem kuličku po stole posílat foukáním tak, aby nespadla na zem. Dbáme na správnou techniku dýchání – nádech nosem.
Dýchání na zmrzlé dlaně – výdech s otevřenou pusou.
Práce s hlasem
Mezi dlaněmi válíme kouličku plastelíny, zmačkaný papír nebo i venku sněhovou kouli a říkáme nejprve potichu, pak středně silně a poté nahlas „Válím, válím kouli“. Můžeme zkusit i postupné zesilování a zeslabování hlasu.
Artikulační cvičení
Podíváme se z okna, jestli nesněží a rozhlížíme se – pusa se otevře = otevíráme okno, jazyk ven z pusy = vykoukneme, jazyk ze strany na stranu = rozhlížíme se. Můžeme i nahoru, dolů.
Slovní zásoba
Rodič řekne bílý a dítě vymýšlí hodící se slova – Bílý sníh, bílý kůň… Můžeme trvat na tvaru slova bílý, takže dítě nemůže říct bílé auto – to už je jiný tvar.
Další slova k doplnění: studená…, zamrzlý…, dlouhé…, teplá… apod.
Hádanky
Přišel k nám bílý kůň,
zalehl nám celý dvůr. (sníh)
Přišel k nám host, spravil nám most,
bez sekery, bez dláta a je přece pevný dost. (mráz)
Bílá jako mléko je, tichem všechno přikryje.
A v tom bílém pytli ticha všechno zastře, všechno smíchá.
Auta, domy, stromy, lidi,
nikdo pro ni neuvidí. (mlha)
Jahodová, malinová, citrónová, vanilková,
zastudí a v okamžiku rozpustí se na jazyku.
A z ledových pochoutek zůstane jen kornoutek. (zmrzlina)
Ve dne malá jako myš, v noci všechno přerostu.
Když mě vidíš – nevidíš. (tma)
Za mrazu jsem lesklá, hladká jako ze skla.
Kdo si na mě vleze, zadarmo se sveze. (klouzačka)
Z pláče střechy se narodily,
pak ztuhly jako krápník bílý,
mráz je jejich přítel, slunce nepřítel. (rampouchy)
Staví mosty ve dne, v noci,
bez plánů a bez pomoci,
bez železa, bez kamení,
nikdo se mu neodmění. (mráz)
Vnímání rytmu
Chytneme oběma rukama igelitový pytlík a třeme rukama do rytmu básničky (vydává to šustivý mrazivý zvuk). To to zebe, to to zebe, je to z nebe, je to z nebe… a zrychlíme … je to mráz, pálí nás, ale nesní nás!
Pokusy se sněhem
Co se stane se sněhem, když ho dáme doma třeba na stůl do skleničky nebo na talíř?
Dáme vodu v misce z umělé hmoty za okno. Co se stane? Proč? Zmrzne a když ne podíváme se na teploměr a zkusíme znovu, až bude rtuť pod nulou.
Posypeme solí led na chodníku a budeme pozorovat, co se stane. Sůl led rozpustí a chodník přestane klouzat.
Sluchová paměť
Opakování vět (pětileté dítě by mělo zvládnout větu o pěti slovech)
Příklady: Děti postavily sněhuláka na zahradě. Přes noc napadlo hodně sněhu. Odpoledne půjdeme s tatínkem sáňkovat.
Procvičení pozornosti
Rodič čte příběh O třech sněhulácích a dítě tleskne, pokud uslyší sněhulák, sněhový, …
Matematické představy
Třídíme kostky ze stavebnice, maminčiny nitě, vlny, knoflíky, tatínkovy šroubky, … podle barev, velikosti, tvaru. Porovnáme množství – Čeho je více, méně?
Hledáme nebo říkáme věci, které mají tvar kruhu (hlava, zásuvka, reproduktor…), čtverce (sedák židle, obraz…), obdélníku (televizor, dvířka skříňky,…), trojúhelníku (střecha, …).