Hry a nápady pro děti – únor 2021

MASOPUST A POHÁDKY

Motorika

Kouzelnými vrátky, pospěš s námi do pohádky.

Všichni už se na nás ptají, tak už pojď, ať nečekají.

(Pověste dětem visací zámek = zámek od pohádky třeba na madlo od skříňky v kuchyni, ať ho zkusí odemknout).

Prstové cvičení

Pekař peče housky, (zahýbáme palcem pravé ruky)

uždibuje kousky. (děti se zlehýnka štípají po nožičkách jednou rukou)

Pekařka mu pomáhá, (zahýbeme palcem levé ruky)

uždibují oba dva. (děti se zlehýnka štípají obouruč)

Zraková paměť

Hra na ulici: Projděte ulici s řadou obchodů. Za rohem v jiné ulici pak dítě vyjmenuje, jaké obchody vidělo, rodič je může napsat na papírek a při cestě zpět si seznam zkontrolují.

Na stůl položte různé předměty – jablko, gumu, propisku, lžíci, hrnek,… Nechte dítěti chvíli, aby si je prohlédlo. Poté zakryjte látkou a dítě jmenuje všechno, co si zapamatovalo. V jiné variantě můžete jeden předmět odebrat a dítě hádá, který předmět zmizel.

Čichové pexeso

Do mističek nasypte koření. Dávejte dítěti čichnout k mističkám a k pytlíkům. Má za úkol říci, zda je stejné a přiřadit sáček k mističce se stejným kořením.

Řeč

Hádanky:

Kdopak asi v domku bydlí? U stolečku 7 židlí, 7 hrnků na polici. Kdo tu bydlí?

…(trpaslíci)

Červenou čepičku, dobroty v košíčku, po lesní cestičce, pospíchá k babičce. Chybu ale udělal, do řeči se s vlkem dala. Kdo je tahle šikulka? Jmenuje se …(karkulka)

Vybral si ji mezi všemi, pak princ hledal v celé zemi. Čí nožka má správnou délku? Pak si vzpomněl na …(popelku)

Kdopak bere za kliku u chaloupky z perníku? A kdo loupe perníček? … (Mařenka a Jeníček)

Artikulační říkanka (dbáme na správnou výslovnost hlásky M)

Mnoho máku, mnoho mouky,

máma dělá s mákem vdolky.

A my mámě pomáháme,
mákem vdolky posypáme.

Už ty vdolky máme,
my vám taky dáme. (k říkance můžeme i dělat prstíky, jako když sypeme a tím procvičíme špetkový úchop)

Balónky

Zahrajte písničku na balónek, děti mohou zkoušet jak uchází balónek – hluboký nádech a dlouhý výdech na ššššššš.  Na balóncích se dají procvičit barvy. Nebo můžete na balónky nakreslit obličeje (veselý, smutný, naštvaný,…) a povídat si s dítětem, kdy bylo smutné, kdy veselé nebo jakou má dnes náladu a vyvěsit si balónek s odpovídající náladou.

Tvoření

Modelovací hmota: 2 hrnky hladké mouky, 1 hrnek soli, 2 lžičky kyseliny citrónové, 2 lžičky oleje, 2 hrnky vřelé vody, případně potravinářská barva. Zpracujeme těsto, vytváříme různé tvary. Sušíme na vzduchu, nejlépe poblíž topení.

Šašek z proužků papíru

 

 

 

Vyprávěj pohádky podle obrázků a vybarvi si je.

 

 

 

 

ZIMNÍ SPORTY

Motorika

Rozcvička Hej, rup, šup (pohyby a cviky zkuste vymyslet společně s dětmi, nechvátejte, protahujte a užijte si pohyb)

Procvičíme hej, rup, šup, hlavu, paže, nohy trup.

Ráz a dva a tři a čtyři, budem hbití jako štíři.

Budem silní jako dub, ráz a dva a hej, rup, šup.

Každý ráz, dva, rup, šup, hej, jako prut se ohýbej.

Pátá, šestá, sedmá, osmá, rozkleknem se jako sosna.

Budem statní jako smrk, nezmůže nás ani vlk.

Pantomima – rodič předvádí zimní sporty, dítě hádá. Hokej, krasobruslení, sjezdové lyžování, běžecké lyžování, biatlon, boby, sáňky, … Můžete si předtím pustit ukázky z internetu.

Grafomotorika

Na velký formát papíru nalepte nebo nakreslete do rohu krasobruslařku nebo hokejistu (na konci stránky), děti tužkou jezdí po papíře sem, tam, dělají kličky, smyčky, jako když se bruslí. Uvolňujeme tím ruku.

Zrakové vnímání

Napodobování tajného písma

Najdi na obrázku všechny sáňky, sněhové koule, kostelík,…

Udělejte si pracovní list s lyžaři (který je nejblíž, který dál), poté můžete z okna nebo na vycházce klást dětem otázky, co je daleko, co blízko, kde je auto (blízko x daleko) nebo si můžete zahrát hru, kdy dítě běhá podle toho, zda říkáte blízko u mě nebo daleko ode mě.

Vnímání času

Řekněte si s dětmi, jak jdou dny v týdnu za sebou. Každý den se zeptejte, co je za den, co bylo včera a co bude zítra.

Řeč

Dítě opakuje věty:

Bruslíme. V zimě bruslíme. V zimě bruslíme na rybníku. V zimě bruslíme na zamrzlém rybníku. V zimě bruslíme s maminkou na zamrzlém rybníku.

Lyžujeme. V zimě lyžujeme. V zimě lyžujeme a sáňkujeme. V zimě lyžujeme, sáňkujeme a koulujeme se. V zimě lyžujeme, sáňkujeme a koulujeme se s kamarády.

Můžete si vymyslet i svoje prodlužované věty.

Zazpívejte si písničku Skákal pes psí řečí, kočičí řečí, slepičí řečí, …

Písnička „Bude zima, bude mráz“ – poslechněte si ji a ptejte se dítěte, kam se ptáček schoval. Hra: V okamžiku …kam se ptáčku, kam schováš… píseň přerušíme a dáme dětem instrukci, kam se mají schovat (pod stůl, na židli apod.) Můžete i pozorovat ptáčky na krmítku nebo si najít na internetu fotky ptáčků.

Sluchové vnímání

Poznávání předmětů podle zvuků. Za zády dítěte můžete přelévat vodu, cinkat klíči, zvonečkem, lžičkou o hrneček, odemykat, cvakat vypínačem (propiskou), mačkat papír, roztrhnout papír apod. (Když dítě předmět nepozná, může se na všechny předměty podívat a vybrat ten, který zvuk dělal)

Rodič říká slova a dítě je ukazuje na obrázcích.

Hodinky, holínky, bota, nota, kapr, kopr, tráva, kráva, parník, perník, kos, koš, kosa, koza, sklenička, zvonička, buben, pupen.

Matematické dovednosti

Najdi červené (žluté, zelené) tvary. Najdi všechny kruhy (čtverce, trojúhelníky, obdélníky). Najdi červené kruhy (žluté čtverce,…)

 

 

 

Logické řady

Prohlédni si logické řady a řekni, co v prázdných políčkách chybí.

 

Výtvarná činnost

Krabičku od kulatých sýrů vybarvíme světle modrou barvou, kolem nalepíme vatu. Vznikne nám zamrzlý rybníček, do kterého nalepíme vybarvenou krasobruslařku nebo hokejistu.