Hry a nápady pro děti – duben 2021

Čarodějnice

Písnička „Ježibaba“ (zpíváme na melodii písně Pec nám spadla)

Ježibaba, ježibaba potichu se schovala,

aby děti, aby děti na lopatu dostala.

Ale děti, ale děti utekly jí za chvíli,

aby domů, aby domů v pořádku se vrátily.

(Zkuste zpívat první sloku zlověstně a tu druhou o poznání veseleji, když to dobře dopadlo.)

Přečtete si pohádku z knihy „Malá čarodějnice“

Otázky k textu:

„Čím si malá čarodějnice vyléčila bolavé nohy?“

„Co potřebuje čarodějnice, aby nemusela chodit pěšky?“

„Jak se dostala malá čarodějnice s havranem Abraxasem do vesnice?“

„Co udělala malá čarodějnice, když vstoupila do obchodu?“ (pozdrav)

„Co udělala, když jí pan Peprníček prodal koště?“ (poděkování)

„Jak se rozloučil pan Peprníček?“

Zkuste si létat na koštěti, rodiče vám mohou vyznačit dráhu letu, start a cíl.

Prstové cvičení „Pavouk“

(Prsty lezou po stole jako pavouk.)

Já jsem malý pavouček, já mám spousty nožiček. Postavím si pevnou síť, jen se muško, rychle chyť.

Výtvarná činnost

Na papír nebo papírový talíř obtiskněte ruce – dlaně tvoří tělo pavoučka, prsty vytvoří po obou stranách nožičky.

Okolo talíře se prorazí děrovačkou díry. Dítě proplétá dírami provázek a vytváří na talíř pavoučí síť.

Kouzelná hůlka

Vyrobte si kouzelnou hůlku – klacík omotaný vlnou nebo tyčka polepená proužky papíru, jak kdo chce. Rodič začaruje dítě např. do pejska, do slona, do míče … a dítě předvádí danou věc. Můžete si role vyměnit a začarovat svého rodiče. K čarování můžete použít zaklínadlo.

Zvířátka na jaře

Hry:

„Co kdo dělá?“ – pes …štěká, koza … mečí, kočka … – dítě doplňuje slovesa (ne citoslovce, ty už jsme měli v pohádce).

„Na zdrobněliny“ – dá se hrát i venku na vycházce nebo v autě – rodič říká: „Vidím dům (strom, stůl, židli, ptáka, kočku, …).“ A dítě odpoví: „Ne, to není dům (strom,…), to je domeček (stromeček, stoleček, židlička, ptáček, kočička, …).“

„Na mláďátka“ – rodič říká zvířata a dítě odpoví mláďátkem – kráva -> telátko, pes -> štěňátko, kůň -> hříbátko atd.

„Na pravdu a lež“ – dítě má v každé ruce jednu kartičku, v jedné zelenou = pravda a v druhé červenou = lež. Rodič říká věty na téma zvířátka a dítě zvedá kartičky podle toho, zda je to pravda nebo lež. Např. „Pes má čtyři nohy.“ „Kráva umí létat.“ „Kuře se vylíhne z vajíčka.“ „Kočka bydlí v lese.“ „Koza žere sešit.“ Uvidíte, že při téhle hře bude legrace a vaše dítko si i procvičí poznatky ze světa zvířat.

Grafomotorika na velký formát papíru – nakreslete tužkou velkou spirálu = klubíčko pro koťátko a nechte dítě barevně obtahovat. Můžete i více menších.

Hádanky

Přinesli v košíčku chlupatou kouličku. Vzala jsem ji do náručí, kouká, kouká, tiše kňučí. Usmívá se má maminka, vždyť je pod ní kalužinka. (štěňátko)

Puťa, puťa, puť, přeji dobrou chuť. Zrnka zobu zoby zob, panímámo ještě hoď.

Běží kolem sestřička, žluťounká je celičká. Naše máma slepice sezobala nejvíce. (kuře)

Do maštale nesu ovsa, on udělá hopsa, hopsa. Podkovičky kovář ková, všechny čtyři pro něj schová. (koníček)

 

VELIKONOCE

Zahrajeme si s příběhem „O hravém zajíčkovi“. Činnosti můžete splnit najednou, ale lepší varianta je rozdělit je do pěti dnů. Základem je motivační příběh, ten dětem přečtete a můžete ho i zahrát (budete potřebovat plyšáka zajíčka nebo stačí nakreslený, pět vajíček (opravdová vařená nebo vystřižená ze čtvrtky bílé nebo i barevné nebo stačí jen zmačkaný bílý papír).

Příběh o hravém zajíčkovi

Byl jednou jeden zajíček, který si velmi rád hrál. Jednoho dne, když se blížily velikonoce mu maminka svěřila 5 vajíček, aby je pohlídal, že musí něco obstarat ve městě. Zajíček mamince slíbil, že se o vajíčka postará, aby neměla strach. Jen, co maminka zavřela dveře, zajíček začal řádit. Kutálel vajíčky po noře, hrál si s nimi na schovávanou, vyhazoval do vzduchu a chytal (můžete naznačit plyšákem, co všechno zajíček s vajíčky dělal).

Jenže, jak tak zajíček divočil, najednou se rozhlíží a kouká, že vajíčka jsou fuč. Někam se zakutálela (vajíčka schovejte za záda). A tak nešťastný zajíček hledal, hledal, ale nemohl je najít. Byl moc smutný, protože slíbil mamince, že je pohlídá. Říkal si: „Že já neposlechl maminku a nenechal vajíčka tam, kde byla. Za chvíli se maminka vrátí a co já jí povím? Děti, prosím, pomůžete mi vajíčka najít?“

Následuje 5 úkolů, při kterých děti získávají vajíčka pro zajíčka (úkoly nemusí jít postupně a nemusí být hned, můžete s nimi děti seznámit a plnit je průběžně třeba celý týden).

  1. Zahrajte si hru „Hoří, hoří, přihořívá“ – dítě odejde do vedlejší místnosti, schovejte vajíčko (mladším dětem tak, aby trošku vykukovalo) a když dítě hledá, říkejte „samá voda“, „teplo“, „přihořívá“ podle toho, zda se k vajíčku blíží. Můžete si zahrát vícekrát nebo s jinými předměty (schovávat se může plyšový zajíček). Nechte dítě, ať vymyslí, kam nalezené vajíčko dát, aby se zase zajíčkovi zase neztratilo.
  2. Zajíček hledá vajíčko v bludišti – pracovní list
  3. Hledání symbol velikonoc – v knihách, časopisech, letácích, v místnosti, venku hledáme vajíčko, zajíčka, travičku, kuřátko, mašličku,… v jakékoli podobě. Najděte alespoň pět symbolů a můžete hledat třeba celý týden podle potřeby ráno, na vycházce, po obědě, v pohádce, kterou sledujete, před spaním…

Komentář pro rodiče a otázky pro děti: …je vajíčko symbol Velikonoc? Co se s vajíčky na Velikonoce dělá? Najděte obrázky na internetu nebo v knihách, jak lze vajíčko různě vyzdobit – voskem, děrovaná vajíčka=výšivka, obtisky, cibulová barva, ubrousková technika,…

  1. Zacvičte si se zajíčkem

Zajíci veselí běželi k jeteli (rodina se drží v kruhu za ruce nebo jen s rodičem ve dvojici a cupitáme k sobě),

z jetele do zelí, jinam už nechtěli (cupitáme od sebe, rukama točíme, naznačujeme nechtěli),

hopkaj tam a hopkaj sem na trávníku pod lesem (ruce v bok a skáčeme ze strany na stranu),

někdy také panáčkují, dlouhá ouška vystrkují (poskoky s otáčkou, ruce nad hlavou jako ouška).

Komentář pro rodiče a otázky pro děti:…a v zelí našel další vajíčko. Kolikáté už to je? A kolik mu ještě schází?

  1. Jedno vajíčko se rozbilo, jak s ním zajíček házel. Musíte uvařit a nabarvit nové. Při této činnosti můžete s dítětem pozorovat a zkoušet pokusy – např. roztočit syrové a vařené vejce (syrové se přestane točit dřív a spíš se kymácí než točí) nebo jak vypadá vajíčko syrové, když je rozklepnete do misky a jak vypadá rozkrojené vařené vajíčko (porovnávat je, co se tam asi stalo-konzistence, barva…) nebo obarvení vajíčka – sypat barvu do vody a pozorovat postupné obarvení, jestli barva klesá na dno, co musíme udělat (promíchat), nechat jedno vajíčko v barvě kratší dobu a jedno déle, je potom barva stejná?

Tyto činnosti můžete dělat těsně před velikonocemi, aby vám vajíčka vydržela na velikonoční stůl.

Závěr: Zajíčkovi se podařilo dát všech pět vajíček dohromady a když přišla maminka, vyprávěl jí, co se stalo a jak to s dětmi vyřešili.

Rodiče nezapomeňte: PRO DĚTI JE DŮLEŽITÝ PROCES, NE VÝSLEDEK.