Menu
 
MŠ Mozaika
MŠ Mozaika
MŠ Mozaika
{L_PAGES_m}

Spustili jsme pro vás nové webové stránky.

Třída PASTELKY

  • pastelkyPaní učitelky – Mgr. Lenka  Novotná, Monika Ondráčková, DiS.
  • Asistentka pedagoga – Andrea Dopitová
  • telefonní číslo - 565 599 083

Třída PASTELKY se nachází v prvním podlaží budovy nalevo od schodů. Prvně se vchází do šatny dětí, kde má každé dítko svoji skříňku opatřenou svou značkou i jménem. Pro rodiče jsou zde na dvou nástěnkách ty nejdůležitější a nejaktuálnější informace k průběhu vzdělávání dětí či organizaci a režimu dne. Zároveň šatna slouží jako vystavovací místo výtvorů a výrobků dětí. Napravo od vchodu do šatny je vchod do třídy a rovně se jde do koupelny, kde je i sprchový kout.

 

Třídu Pastelky navštěvuje celkem 23 dětí a z větší části se jedná o děti předškolního věku (18 dětí), které jsou doplněné dětmi o rok mladšími (5 dětí). Zároveň jsou do naší třídy integrovány děti s odlišným mateřským jazykem (OMJ, celkem 2 děti). Z 18 předškolních dětí mají dvě děti odklad školní docházky a jedno z dětí je se SVP (3. stupeň) a má k sobě asistentku pedagoga. Těmto dětem vypracováváme PLPP (plán pedagogické podpory).

 

Interiér třídy Pastelky je zařízen tak, aby dětem poskytoval různá zákoutí a soukromí, ale zároveň děti podněcoval k aktivitám, tvořivosti a rozvíjení fantazie. Ve třídě jsou vytvořeny různé tematické koutky/koutky aktivit (výtvarný = ateliér, čtenářský = knihy a písmena, smyslový/pokusy a objevy, pohybový, relaxační, koutek pro stavbu z kostek s auty, koutek pro hru s manipulačními a stolními hrami a na vyvýšeném dřevěném patře je námětový koutek, kde je domácnost a dramatizace). Koutky jsou opatřeny piktogramy, aby děti věděly, kolik dětí zde může najednou být, co k čemu slouží apod.

 

K naší třídě patří také místnost, které říkáme ateliér/ložnice, kde se nachází ještě koutek hudební, s hudebními nástroji i klavírem. Dále jsou zde lehátka na každodenní odpočinek po obědě. Je zde i koutek/“pelíšek“ a stůl, který mohou využít děti pro klidnou hru. V ateliéru/ložnici se nachází také interaktivní tabule, kterou hojně využíváme k různým činnostem: práce s výukovými programy, pouštění videí, ukázka obrázků, psaní na tabuli a plnění různých úkolů s aktivním perem, poslech relaxační hudby atd. Ve třídě využíváme další digitální pomůcky, abychom rozvinuly digitální kompetence dětí, například včelku BEE-bot, tablet, PC, Albi tužku aj.

 

Ukládání hraček či pomůcek jsme v naší třídě přehledně barevně rozlišili a obrázkově podpořili pro lepší orientaci, právě i pro děti s OMJ či pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Letos jsme třídu ještě doplnili dalšími piktogramy a organizačními místy se značkami dětí, aby věděly a lépe se orientovaly v časovém období, zda jdou tzv. po “O“ (po obědě) nebo tzv. po “SPA“ (po odpočívání) domů či kdo byl už na průběžné svačince apod.

 

Celkově jsme třídu zařídili tak, aby se v ní děti dobře orientovaly, věděly, kde co je, co kam patří, co k čemu slouží a cítily se zde příjemně a bezpečně. Při tomto zařízení třídy je kladem důraz na samostatnost dětí, zároveň tak podněcujeme jejich spolupráci, domluvu mezi sebou, jazykové a komunikační dovednosti. Kladem důraz i na individuální přístup k dětem, jejich zájmům a potřebám a snažíme se s nimi vše prodiskutovat a domluvit se na pravidlech a podmínkách, které všichni dodržujeme. Za velmi důležitou považujeme totiž vzájemnou komunikaci nejen mezi dětmi, ale i mezi dětmi a dospělými. Stejný přístup máme i v komunikaci s rodiči, kdy jsme rády, když můžeme potřebné záležitosti prodiskutovat a zároveň rodiče zapojit do dění v MŠ.

 

Dětem se snažíme vytvářet pestrý a bohatý program nejen ve školce, ale také venku. Připravujeme tematické výpravy do okolí či tvořivá odpoledne pro děti i rodiče. Zaměřujeme se na socio-emoční rozvoj dětí, rozvoj zdravého životního stylu a pohybových či environmentálních dovedností. Nabízíme dětem předplavecký a lyžařský kurz či další různé vzdělávací a kulturní programy nebo i letní školu v přírodě. Ve školce také jednou týdně využíváme tělocvičnu. Ke školce náleží i rozlehlá zahrada s několika herními prvky. 

Projekty třídy

„Logohrátky – tam a zase zpátky“

Projekt je zaměřený na rozvoj jazykových a komunikativních dovedností dětí. Zároveň se zaměříme na správnou výslovnost, rozvoj slovní zásoby, zařadíme dechové a artikulační cviky či si budeme více povídat, vyprávět a zpívat. Budeme podporovat i práci s knihou, příběhem, básněmi a písněmi. Budeme tedy rozvíjet i zrakové a sluchové vnímání – podporovat a hravou formou připravovat děti na psaní a čtení.

Stejně jako projekt na socio-emoční dovednosti nám zaměření tohoto projektu vyplynulo z našeho pozorování, kdy děti čím dál častěji nemluví správně či jim prostě není rozumět. Zároveň nechtějí mluvit, cokoli sdělovat nebo prostě neumí mluvit jeden na jednoho apod. Natož pak umět sdělit si své pocity a emoce. To, jak se cítí, nebo co jim vadí. Jistou měrou tomu opět hodně napomáhá i dnešní technologická, digitální a uspěchaná doba, kdy se mezi sebou tolik slovně z očí do očí nekomunikuje. Děti i čím dál méně slyší mluvený živý projev (např. čtení pohádek před spaním) a spíše se pustí televize či CD aj. A bohužel ani rodiče již nemají tak velký zájem o tom, aby bylo jejich dítěti rozumět a často nechávají logopedickou prevenci na poslední chvíli.

Z tohoto důvodu se chceme v rámci projektu zaměřit také na celkové sociální dovednosti, již zmiňované jazykové a komunikativní dovednosti dětí, s kterými souvisí i logopedické procvičování a rozšiřování slovní zásoby. Chceme se také zaměřit na seznamování dětí s písmeny hravou formou.

K projektu tedy náleží i logopedická prevence v naší MŠ, kde spolupracujeme s logopedkami s SPC Březejc, které u nás provádí logopedickou depistáž a radí nám, jak s jednotlivými dětmi pracovat.

„V klidu a pohodě“

Projekt je zaměřený na socio-emoční dovednosti dětí. Toto zaměření nám vyplynulo z let minulých a našeho pozorování, kdy si všímáme, že si spolu děti ne vždy dokáží hezky hrát. Neumí se totiž v klidu domluvit na společné hře či jiné činnosti a kolikrát si ani neumí sdělit své názory či zážitky. Zkrátka spolu neumí v klidu a pohodě konverzovat, domlouvat se a tím pádem ani smysluplně spolupracovat. Natož pak umět sdělit si své pocity a emoce. To, jak se cítí, nebo co jim vadí. Mnohdy to neumí ani dospělý člověk. Jistou měrou tomu hodně napomáhá i dnešní technologická, digitální a uspěchaná doba, kdy se mezi sebou tolik slovně z očí do očí nekomunikuje a posílají se spíše krátké textovky, gify (pohyblivé obrázky), smajlíci apod. Děti i čím dál méně slyší mluvený živý projev (např. čtení pohádek před spaním) a spíše se pustí televize či CD aj.

Zároveň ale budeme využívat právě různých obrázků, smajlíků a piktogramů k vyjádření dětí toho, jak se cítí a co by chtěly, protože jim je tato forma blízká. Zajímají nás jejich zájmy, koníčky, prostě to, co je dělá šťastnými, abychom pro ně mohly také vytvářet a nabízet jim zajímavou a přitažlivou vzdělávací nabídku.

Hlavním cílem stále zůstává seznamovat děti s různými emocemi a pocity. Jak je rozpoznat, jak s nimi pracovat a k čemu nám jsou dobré. Chceme děti podpořit v navazování dobrých vztahů především mezi sebou a zároveň se chceme zaměřit na komunikační schopnosti dětí. Aby dokázaly vnímat nejen své pocity, ale i pocity druhých, dokázaly naslouchat a respektovat se navzájem. Sdělit své pocity a ovlivňovat je. K tomu všemu by nám měla pomoci také společně vytvořená pravidla třídy „Třídní pastelková pravidla“, na kterých jsme se s dětmi na začátku školního roku domluvily.

Interiér třídy

1

2

NAŠE MOTTO:

Šťastné a vzdělané dítě, rodič jako partner, spokojený učitel

Mateřská škola Mozaika Jihlava

Je instituce sdružující 17 mateřských škol – odloučených pracovišť.
Součástí je 11 školních jídelen a 6 výdejen stravy.

ODLOUČENÉ PRACOVIŠTĚ

KLIKNĚTE NA MAPU a najděte si nejbližší školku!