Ve čtvrté rolničce budeme přibližovat dětem změny v přírodě s nastupujícím jarem.
Na zahradě školy a v okolí budeme pozorovat probouzení jara ve všech oblastech. Společně s tímto tématem probereme vývoj a život domácích zvířat a jejich mláďat.
Přípravou a oslavami Velikonoc budeme dětem dále přibližovat některé lidové tradice. Budeme u dětí, které plní povinnou předškolní docházku posilovat kladný vztah k učení, ke škole a k novým zajímavým činnostem v přípravě na zahájení školní docházky. Seznámíme děti se základní školou.
V oblasti prevence patologických jevů budou děti seznamovány s možnými riziky a nebezpečími, které je mohou potkat. Budeme společně hledat způsoby a formy jak jim předejít a jak se správně zachovat v dané situaci.
Časový rozsah: březen, duben
Naše cíle a záměry:
- Osvojit si poznatky a dovednosti důležité k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
- Osvojit si základy praktických dovedností ve všech oblastech
- Učit děti utvářet jednoduché rýmy
- Vést děti k samostatnému vyjadřování myšlenek
- Rozvíjet u dětí logické myšlení
- Učit děti domlouvat se slovy i gesty
- Učit děti popisovat situace
- Budeme posilovat dětskou zvídavost, zájem a radost z objevování
- Podpoříme základy pro práci s informacemi
- Povedeme děti k rozvoji a kultivaci mravního a estetického vnímání a prožívání
- Podpoříme u dětí schopnost záměrně řídit své chování a ovlivňovat vlastní situaci
- Osvojovat si s dětmi elementární poznatky důležité pro rozvoj vztahů s vrstevníky i s dospělými
- Vést děti k ochraně osobního soukromí
- Učit děti vnímat a přijímat základní hodnoty
- Rozvíjet schopnost žít ve společenství ostatních lidí
- Podporovat pozitivní vztah ke kultuře a umění
- Rozvíjet úctu k životu ve všech jeho formách
- Podpoříme povědomí dětí o přírodním, kulturním i technickém prostředí
- Učit děti vnímat, že změny způsobené lidskou činností mohou chránit nebo poškozovat
- Podpoříme rozvoj multikulturního povědomí
Všechny cíle budou navazovat na úkoly a cíle RVP PV a budou rozvíjeny dle individ. a věkových zvláštností dětí.
Vzdělávací nabídka
- spontánní hra
- manipulační činnosti
- zdravotně zaměřené činnosti
- hudebně pohybové hry a činnosti
- smyslové a psychomotorické hry
- kooperativní činnosti
- společenské hry
- pozorování změn
- pracovní a sebeobslužné činnosti
- exkurze, vycházky a výlety
- experimenty
- námětové hry a činnosti, tvořivá dramatika
- estetické a tvůrčí aktivity
- činnosti směřující k podpoře zdraví, prevenci úrazů a patologických jevů
- přednes, recitace, dramatizace, zpěv
- artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry
- lidové zvyky a tradice
- přípravy a realizace společných zábav a slavností
- činnosti zaměřené na poznávání a dodržování lidových tradic
- komentování zážitků a aktivit hry zaměřené k poznávání různých společenských rolí
- činnosti navozující pohodovou atmosféru
- grafické napodobování symbolů, tvarů, čísel, písmen
- činnosti rozvíjející předmatematické a předčtenářské dovednosti
- sledování pohádek a příběhů a jejich reprodukce
- diferencovaná skupinová činnost pro děti různých věkových skupin a individuálních zvláštností
Očekávané výstupy
- má povědomí o způsobech ochrany vlastního bezpečí
- bezpečně zachází s běžnými předměty
- zvládá sebeobsluhu
- vyjadřuje smysluplně své myšlenky
- vhodně formuluje otázky a vhodně na ně odpovídá
- záměrně se soustředí na činnost a udrží pozornost
- řeší problémy a situace a nalézá řešení
- uvědomuje si svou samostatnost, zaujímá vlastní názory a postoje
- odmítne nevhodnou komunikaci
- zachytí a vyjádří své prožitky
- chová se obezřetně
- respektuje potřeby jiného dítěte
- vnímá a respektuje umělecké a kulturní podněty
- vyjadřuje se pomocí různých výtvarných a hudebních činností
- graficky napodobuje symboly, čísla a písmena
- reprodukuje pohádku
- sluchově rozlišuje různé zvuky
- má povědomí o okolním prostředí
- spolupracuje s druhými
- je zvídavé a má radost z objevování
- zajímá se o kulturu a umění
- myslí logicky a záměrně vyhledává nové informace
Nabídka podtémat:
- Jarní veselení
- Burbínek a jarní kouzelné paraplíčko
- Jaro v přírodě
- Hody, hody, doprovody
Činnosti budou propracovány v třídních vzdělávacích programech s plánem činností nebo „myšlenkovou mapou“.
Další možné doplňující činnosti:
- divadelní představení
- návštěva hasičů, záchranářů,….
- návštěva knihovny
- barevný den
- akce pro rodiče a děti