Ve školní jídelně proběhla analýza ŠJ, která obsahovala pečlivý rozbor jídelníčku za období 2. 9. – 1. 11. 2020, pitný režim, analýzu skladu, zjištění používání vhodných surovin, monitoring soli, zařazování bezmasých jídel, zeleniny, analýzu jednotlivých produktů apod.
Závěrem analýzy je, že používáme:
- základní suroviny – čerstvou zeleninu a ovoce, brambory, luštěniny, těstoviny, koření, rýži a další obiloviny (přednostně celozrnné), maso, ryby, neochucené mléčné výrobky, vejce
- upřednostňujeme lokální a sezónní potraviny – od místních dodavatelů a výrobců, podporujeme regionální trh, využíváme přednostně zeleninu a ovoce, které dozrává v daném období
- minimalizujeme používání polotovarů a instantních potravin – nepoužíváme hotové či instantní výrobky, konzervy (vyjma rybiček, kompotů a sterilované zeleniny bez aditiv), z mražené zeleniny využíváme pouze druhy celoročně nedostupné (hrášek, fazolky), omezujeme slazené mléčné dezerty, sladké pečivo a jiné sladkosti
- omezujeme konzumaci bílé pšeničné mouky – přednostně používáme celozrnnou mouku, zařazujeme i nepšeničné druhy (rýžovou, kukuřičnou, špaldovou mouku..)
- minimalizujeme množství soli – jídla dochucujeme čerstvými a sušenými bylinkami, nepoužíváme dochucovadla, zejména přípravky s glutamátem
- snižujeme spotřebu cukru – sladká jídla zařazujeme maximálně 2x měsíčně, pokrmy nedoslazujeme, nápoje minimalizujeme nebo podáváme pouze neslazené
- používáme kvalitní tuky
- hlavní jídlo podáváme s dostatkem zeleniny (v polévce, častou přílohou je zeleninový salát nebo zeleninová obloha)
- respektujeme potřeby dítěte
Součástí obhajoby jsou tato bronzová kritéria:
- Angažovanost v projektu a kultura stravování (práce akční skupiny, podněty rodičů ke stravování, informovanost rodičů o složení pokrmů a aktivitách projektu, umožnění dietního stravování, úklid ekologickými prostředky).
- Kvalita jídla a místo jeho původu (vyřazení nežádoucích přísad v jídle, eliminace polotovarů, 75% pokrmů vyrobeno z čerstvých, nezpracovaných surovin a potravin, nákup od místních pěstitelů a chovatelů, jídelníček odráží sezónnost surovin, info o původu potravin, nahrazování nápojů neslazenými.
- Vzdělávání dětí o jídle a stravování (základy zásad zdravé výživy, rozhovory o jídle, eliminování plýtvání jídly, zapojení dětí do příprav některých pokrmů, pěstitelské aktivity ve třídě i na školní zahradě, návštěvy farem a statků.
- Místní společenství a spolupráce (akce s rodiči spojené s ochutnávkou vybraných pokrmů, možnost zapojení dětí a rodičů do pěstitelských a kulinářských aktivit…)
Datum vložení:
1. 2. 2021 16:33
Datum poslední aktualizace:
22. 11. 2021 16:36
Autor:
Správce Webu